روان پریشی و سکته های مغزی با دوره های شدید COVID-19 مرتبط هستند

22 ژوئیه 2020- محققان گفتند سکته های مغزی، التهاب مغزی، روان پریشی و علائمی مشابه با زوال عقل با ابتلا به COVID-19 ، مرتبط هستند.

در یک کارآزمایی، به رهبری دانشگاه لیورپول ، 153 نفر در بیمارستانهای سراسر انگلیس شناسایی شدند که همگی به دلیل ابتلا به COVID-19 بسیار بدحال بودند و به یک بیماری عصبی یا روانی نیز مبتلا شده بودند.

داده های بالینی برای 125 نفر از این افراد در دسترس بود و شایع ترین عارضه مغزی در میان شرکت کنندگان سکته مغزی بود، که برای 77 نفر گزارش شده بود. از این تعداد ، 57 مورد سکته مغزی ایسکمیک داشتند که در اثر لخته شدن خون در مغز ایجاد می شود. نه نفر دچار سكته مغزی ناشی از یک خونریزی در مغز شده بودند و یك نفر نیز دچار سكته مغزی ناشی از التهاب در رگهای خونی مغز شده بود.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که COVID-19 می تواند باعث التهاب و لخته شدن خون در ریه ها و سایر بخشهای بدن شود.

این یافته ها همچنین نشان داد که 39 نفر نشانه هایی از سردرگمی یا تغییر در رفتار را نشان می دهند که منعکس کننده یک حالت روانی تغییر یافته است. هفت نفر از آنها در نهایت به انسفالیت مبتلا شدند که نوعی التهاب مغزی است. 23 نفر باقیمانده یک حالت تغییر وضعیت روانی را تجربه کردند، که برای آنها روان پریشی از جمله سایکوز، سندرم مشابه با زوال عقل و اختلالات خلقی تشخیص داده شد.

دکتر بندیکت مایکل ، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: در حالی که یک وضعیت روحی تغییر یافته توسط برخی پزشکان گزارش شده بود، ما از شناسایی موارد بسیار زیاد، بخصوص در بیماران جوان، با طیفی از سندرم های بالینی از التهاب مغز (آنسفالیت) گرفته تا روان پریشی و روان‌گسیختگی کاتاتونی، متعجب شدیم.

پزشکان باید از احتمال بروز این عوارض در بیماران مبتلا به COVID-19 آگاه شوند و یا برعکس ، چنانچه بیمارانی را ویزیت کردند که به سندرمهای حاد نورولوژیک و سایکوتیک مبتلا شده بودند، باید احتمال ابتلا به کووید -19 را برای این افراد در نظر گرفته و آنها را برای آزمایش کووید-19 ارجاع دهند.

پروفسور Tom Soloman ، از دانشگاه لیورپول افزود: این مطالعه تصویر مهمی از طیفی از بیماری عصبی مرتبط با COVID-19 را در کشور بریتانیا ارائه می دهد.

 وی گفت: اکنون ما می توانیم این مشکلات را تشخیص دهیم، ما نیاز داریم که در مورد چگونگی بروز این مشکلات و این که چرا فقط برخی از بیماران به این عوارض مبتلا می شوند و این که چه کاری می توانیم برای جلوگیری از آن انجام دهیم، اطلاعات بیشتری بدست آوریم. همچنین جالب خواهد بود که داده های سایر کشورها را با این داده ها مقایسه کنیم.

یافته های این مطالعه در مجله ی the Lancet Psychiatry منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/psychosis-and-strokes-linked-to-severe-bouts-of-covid-19.html